Guvernul a cheltuit, în ultimii doi ani şi jumătate, între 1,5 milioane şi 6 milioane de euro pe an pentru mentenanţa avioanelor închiriate de la Tarom cu care au zburat preşedintele şi prim-ministrul în delegaţiile în străinătate. Analiza Tarom adusă pe masa Guvernului la solicitarea Ministerului de Finanţe este motivul invocat de Ministerul Apărării Naţionale, într-un răspuns transmis gândul, pentru care Executivul a decis să cumpere un nou avion destinat exclusiv zborurilor demnitarilor. "Astfel, numai în anul 2011, aceste costuri au fost de 28.071.626 lei (6,2 milioane de euro n.red.)", arată MApN în mâinile căruia Guvernul a pus achiziţia.
Deşi contractul de leasing trebuie încheiat până la sfârşitul anului, adică în maximum 3 luni, aşa cum prevede ordonanţa de urgenţă prin care achiziţia i se încredinţat ministrului Mircea Duşa, MApN susţine că "procesul nu a fost demarat încă", evitând cu acest argument, să facă orice precizare legată de cerinţele tehnice minimale sau de preţul estimat pentru noul Air Force One al României.
Contactată de gândul, Vasilica Săbău, managerul general al ROMAVIA, care s-a ocupat după 1990 de aeronavele oficiale, spune că până în acest moment compania aflată tot în subordinea MApN nu a fost implicată în această achiziţie, însă planurile avansate declarativ de premierul Victor Ponta pentru "un avion de 10-12 locuri " nu ar sta în picioare. "Nu văd ce pot să facă cu el. În toţi anii aceştia în care ROMAVIA s-a ocupat de zboruri, au fost 20-60 de persoane întotdeauna. În plus, nu poţi da atâţia bani ca să foloseşti aeronava doar pentru curse scurte. Când iei o aeronavă de acest fel, trebuie să poţi face şi curse lungi. Când ai nevoie să ajungi în Statele Unite ce faci, iar închiriezi?", pune directorul ROMAVIA la îndoială inteniile anunţate public de premier.
În opinia sa, specialiştii vor opta cel mai probabil p