Proiectul pentru noua lege a pământului care va fi aplicată de la 1 ianuarie 2014, elaborat de oficialii Ministerului Agriculturii şi aflat încă în dezbatere publică, continuă să nască controverse pe unele prevederi care, în opinia unora avizaţi, fie o fac inutilă, fie în defavoarea proprietarilor de terenuri agricole. Adică, legea a fost prost concepută şi va produce efecte contrar celor aşteptate. În primul rând, marile sindicate din agricultură nu văd în limitarea cumpărării de până la 100 de hectare, pe o persoană fizică, o piedică în calea unor cetăţeni români sau străini de cumpăra mai mult. Altfel spus, în proiectul de lege, nu-l împiedică nimeni pe Ahmed să vină la Tulcea să cumpere el, persoană fizică, 100 de hectare şi tot câte 100 fraţii lui Ahmed, verii lui Ahmed şi prietenii lui Ahmed. Legal, pe persoană fizică. O altă prevedere de „protejare” a proprietarului autohton vorbeşte de dreptul de preempţiune al coproprietarilor, vecinilor, arendaşilor, a tinerilor până în 40 de ani, dar şi al statului român. La preţ şi în condiţii egale. Adică, cel care vrea să vândă teren face o cerere la primărie însoţită de ofertă, iar primăria, la rândul ei îi notifică atât pe cei cu drept de preempţiune cât şi statul prin Autoritatea pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare. Dacă aceştia nu sunt interesaţi să cumpere, atunci proprietarul poate vinde oricui şi este o iluzie că ar putea vinde mai scump decât preţul pe care l-a refuzat statul, sau vecinii, sau arendaşul. Apoi, documentul care să facă dovada unei pregătiri agricole. Ce mare scofală, când la noi, a obţine o diplomă de absolvent facultate e o practică curentă. Şi nu în ultimul rând, statul, prin Autoritatea pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare, are dreptul să cumpere pământ, dar are şi dreptul să vândă? Sunt aceastea doar câteva prevederi din proiectul