Probabil pentru că suntem balcanici, nu ne este propriu efortul concentrat şi mai ales concertat asupra unui proiect în totalitatea datelor sale. De aceea, mai ales în cadrul unui eveniment de anvergura Festivalului Internaţional „George Enescu”, lucrurile se realizează cu dificultate, mai ales în condiţiile „crizei” generale.
Cu toate acestea, între trăsăturile felului nostru de a fi se numără şi inventivitatea şi darul improvizaţiei, care atunci când sunt mânate de pasiunea unor individualităţi pot conduce la rezultate remarcabile. Mă refer aici la preocuparea constantă în ultimii ani de a promova cel mai important proiect cultural naţional pe calea unor evenimente conexe desfăşurate în cele mai importante centre culturale ale Europei şi ale lumii, în mod direct sau indirect.
Atunci când antrenează artişti valoroşi în spaţii de manifestare potrivite însoţite de o bună publicitate, aceste evenimente dau rezultate excelente promovând valori ale Festivalului Internaţional „George Enescu”, precum deschiderea culturală pe deplin asumată spre Marea Muzică sau versiuni etalon privind creaţia românească şi muzica marelui nostru compozitor în mod special.
Un astfel de eveniment, care a promovat atât direct, cât şi indirect festivalul a fost recitalul susţinut de violonistul Gabriel Croitoru şi pianistul Horia Mihail într-una dintre sălile importante ale Portugaliei, la Pequeno Auditorium de la Centro Cultural de Belem din Lisabona, susţinut pe vioara Guarneri del Gesu pe care a cântat George Enescu, eveniment organizat de ICR Lisabona cu concursul Centro Cultural de Belem şi al Radio România Cultural. În foyerul sălii, cu aceeaşi ocazie a fost inaugurată şi expoziţia „Sonorul în instantanee” semnată de Virgil Oprina, expoziţie cuprinzând fotografii realizate pe parcursul ultimelor ediţii ale Festivalului Enescu.
În faţa unei săli pline cu un public p