Parlamentul European a votat joi o actualizare privind propriul său sistem de vize prin care adaugă un mecanism de reciprocitate și unul de securitate. Acest fapt nu reprezintă însă o ameliorare netă a șanselor României de a-i fi liberalizate vizele cu SUA sau Canada.
Cele două instrumente votate de eurodeputati sînt mai degrabă o punere la zi a legislației prin care UE arată că are mecanisme de a se apăra. Dar Bruxelles a obținut aici aplicarea "metodei comunitare" și deci ultimul cuvânt în activarea mecanismelor aparține Comisiei Europene care poate decide să nu o facă.
Statele membre sînt eludate în acest proces decizional. Macanismul de suspendare, care prevede reintroducerea vizelor cu țări terțe ai căror cetățeni pun o problemă vădită de securitate Uniunii Europene va fi aplicat în mod "excepțional" și ca "ultim recurs", precizează Comisia Europeană.
Bruxelles adaugă că această clauză "nu vizează nicio țară în particular", dar ne putem aici cu ușurință gândi la țări ca Serbia sau Bosnia ai căror cetățeni au dat deja de furcă țărilor vestice ale UE. Celălalt, cel de reciprocitate, poate viza SUA și Canada și prevede reintroducerea temporară (pentru un an) a obligativității vizelor pentru țările care impun încă vize cetățenilor UE. El intră în vigoare la doi ani după publicarea măsurii în Jurnalul Oficial al UE și este activat doar la cererea unui stat UE ai cărui cetățeni au nevoie de viză pentru a călători în țări ca SUA și Canada. România, Bulgaria, Cehia sau Polonia poate fi unul din aceste state UE.
După ce o astfel de cerere devine oficială, statul terț are șase luni la dispoziție pentru a decide liberalizarea vizelor cu UE. Dacă nu o face, mecanismul de reciprocitate se poate activa sau nu. Comisia Europeană, în cazul în care decide să nu actioneze, transmite un raport către statele membre și Parlamentul European prin care își