Piesele auto de schimb şi maşinile sunt, de departe, cele mai vândute produse ale României în străinătate, în timp ce produsul cu cea mai mare cerere la import este ţiţeiul. Exportul de produse finite, cu o valoare încorporată mare, este caracteritic tărilor dezvoltate, după cum e şi importul de materii prime.
Perioada ianuarie – iunie 2013 a reprezentat cel mai bun semestru pentru exporturile României de după 2013, cu un volum de 23,7 miliarde de euro, mai mare cu 6% faţă de perioada similară a anului trecut. Performanţa bună la export a României se datorează, în special, industriei auto care dă primele trei produse din topul exporturilor României, potrivit informaţiilor de la Statistică.
Astfel, prima poziţie în top o reprezintă părţile şi componentele auto sau, mai pe scurt, piese de schimb pentru autoturisme, vândute de 1,7 miliarde de euro, urmate de autoturisme, propriu-zis, cu 1,69 de miliarde de euro şi de fire, cabluri şi conductoare electrice folosite tot în industria auto, produse vândute de 1,36 de miliarde de euro.
Primele poziţii în topul exporturilor sunt clar legate de industria auto românească care include, pe lângă producători precum Dacia şi Ford ce fabrică împreună circa 500.000 de autorisme anual, şi sute de producători de piese, de la coloşi precum Delphi şi Bosch, la mici manufacturi ce lucrează pentru furnizori de top sau direct pentrui clientul final.
Pe locul patru în topul exporturilor găsim carburanţii, cu 843 de milioane de euro, iar pe locul cinci anvelopele, vândute de 547 de milioane de euro. Locurile şase, şapte şi opt sunt ocupate de scaune, medicamente şi pompe, iar locurile nouă şi 10 sunt ocupate de telefoane mobile şi cherestea.
Dacă exporturile româneşti sunt dominate de produse finite, cu valoare adăugată mare, la import găsim în Top 1