Cel mai important document, „o prioritate“ pentru Transporturi, întârzie să fie finalizat. În baza lui, România va primi fonduri europene pentru infrastructură începând de anul viitor
Septembrie 2013 este luna în care ar trebui finalizat Master Planul de Transport. Cel puțin așa declara, în iulie, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Șova. În realitate, lucrurile par să se miște într-un alt ritm. Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, finalizarea documentului de care depinde absorbția fondurilor europene este mult mai greoaie.
„În baza acestui Master Plan sunt stabilite investițiile din perioada 2014-2020. De aceea este foarte important să fie lansat cât mai curând, într-o formă care să permită atragerea fondurilor europene nerambursabile și a altor surse de finanțare“, spune Ștefan Roșeanu, fost director al CFR Călători și consultant la Bruxelles. În cifre, proiectele luate în calcul în acest nou document ar fi evaluate la peste 15 miliarde de euro pentru infrastructura rutieră și feroviară, sumă împărțită în mod egal pentru cele două segmente. Chiar și așa, reprezentanții din feroviar, care au studiat deja draftul, spun că Master Planul „este elaborat superficial“, având o abordare „foarte precaută a evoluțiilor de trafic în zona feroviară, de exemplu, ceea ce conduce la concluzia că niciun proiect nu este fezabil“.
În plus, pe segmentul feroviar se pare că sunt luate în calcul doar câteva proiecte mari. Punctual, este vorba despre Coridorul IV, ramura nordică și sudică, linia Râmnicu Vâlcea-Vâlcele, modernizarea unor gări și achizițiile de rame electrice. „De linia de mare viteză, un proiect considerat foarte important de către mai mulți miniștri care s-au perindat pe la Transporturi, nici nu se amintește. Nici de liniile care fac legătura cu principalele aeroporturi din țară nu se discută.