Nava Costa Concordia va fi in sfarsit scoasa din apa. Luni va demara cea mai scumpa operatiune de acest fel din istorie. 600 de milioane de euro au fost cheltuite pentru a ridica din apa nava de 114.000 tone.
Daca vremea va permite, vaporul va putea fi ridicat din apa in cursul zilei de luni, intr-o operatiune ce va dura intre 10 si 12 ore si la care participa 500 de ingineri, scrie Daily Mail.
O platforma subacvatica a fost construita pentru a sustine nava odata ce aceasta este ridicata din apa. Blocuri de ciment au fost ancorate de vas pentru a balansa vaporul in pozitia normala. In total, 18.000 de tone de ciment au fost folosite pentru toate aceste constructii adiacente.
Dupa ce nava va fi ridicata din apa, o echipa speciala va cerceta fiecare incapere si va aduna toate obiectele gasite. Acestea vor fi predate procurorilor italieni. Ulterior, nava va fi dezmembrata.
Poluarea apei, un factor de risc
Cea mai mare teama a celor care se ocupa cu protectia mediului este ca nava s-ar putea rupe in timpul manevrei de ridicare. Mai mult, reprezentantii Departamentului Italian pentru Mediu au subliniat o posibila contaminare in momentul in care toata apa infiltrata se va scurge inapoi.
Combustibilul din nava a fost sustras de scafandri specializati in decursul a mai multor luni. Totusi, substante chimice si toxinele de la mancarea stricata si restul produselor folosite la bordul vaporului au ramas in interior si pot polua puternic zona.
Aceasta operatiune nu poate fi repetata. Odata pornita ea nu va putea fi intrerupta, au declarat sefii de proiect.
In noaptea de 13 ianuarie 2012, vasul care transporta 4.299 de persoane, dintre care peste 3.200 de turisti, a lovit o stanca la circa 300 de metri de insula Giglio si a esuat in apropierea tarmului italian.
@