Industria aeriană a generat anul trecut la nivel global o medie a profitului pentru fiecare pasager transportat de 2 dolari, echivalentul unei cafele, şi ar putea înregistra în 2013 o dublare a câştigului, la 4 dolari, care ar putea acoperi costul unui sandwich, afirmă Tony Tyler, şeful IATA.
"Suntem o industrie care generează venituri foarte mari, dar şi costuri extrem de ridicate, iar profitabilitatea reprezintă o mică diferenţă între aceşti doi indicatori. Este foarte uşor să treci de la un profit mic la o pierdere ridicată", a declarat vineri, la Bucureşti, directorul general şi CEO-ul Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian (IATA), la un eveniment pe tema aviaţiei.
El a arătat că printre factorii care vor contribui la creşterea profitabilităţii în acest an se numără preţurile mai mici la combustibili, eficientizarea activităţii şi un management mai bun al costurior, dar şi unele restructurări sau consolidări în cazul anumitor pieţe.
Tyler a subliniat că profitul înregistrat de acest sector este extrem de scăzut, iar autorităţile trebuie să înţeleagă acest lucru, deşi industria este o ţintă uşoară pentru taxare.
"Experienţa ne arată că aviaţia prosperă mai bine atunci când nu este supusă interferenţelor guvernamentale. Trasportatorii tradiţionali cu servicii complete din Estul Europei se confruntă cu provocări semnificative din partea unor concurenţi noi şi vor trebui să-şi adapteze modelele de business pentru a supravieţui. Nu vor reuşi acest lucru dacă sunt opriţi de către cei care le deţin. Guvernele trebuie să înţeleagă că rolul lor nu este acela de micro-management al businessului, ci acela de a-şi exercita viziunea strategică", a spus el.
Potrivit datelor furnizate de reprezentantul IATA, în acest an peste 3 miliarde de pasageri vor utiliza transportul aerian, flota totalizând la nivel global peste 23.000 de avioane.