Fabricați în Austria. Aceasta ar fi eticheta lipită pe cartofii prăjiți pe care românii îi cumpără de la restaurantele McDonald’s. Iar drumul lor, de la fabrica care-i produce, până la ambalajul de hârtie sau carton în care sunt serviți clienților în unitățile din România, reprezintă o poveste ale cărei rădăcini nu sunt nici în țara noastră, nici în Statele Unite, patria de origine a lanțului McDonald’s.
La fabrica Frisch & Frost dintr-un mic orășel din Austria (Hollabrunn) sunt procesate 104.000 de tone de produse, din care 48.000 de tone de cartofi. Din această cantitate, 75% merge către un singur client: McDonald’s. Rămânând în sfera procentelor, din totalul de tone de cartofi pai, 60% sunt distribuiți în restaurantele din Italia, 20-25% la cele din Austria, iar diferența la unitățile din România. Cu alte cuvinte, cartofii care ajung pe tăvile românilor sunt de pe aceeași linie de producție cu cei care ajung pe masa clientului italian sau austriac. Ca un fapt, românii consumă anual 25 de milioane de porții de cartofi prăjiți de la McDonald’s. La un calcul rapid, putem spune ca unul din doi clienți care mănâncă în aceste restaurante comandă o porție de cartofi prăjiți, în contextul în care la McDonald’s are peste 51 de milioane de clienți anuali.
De la cartoful adunat de pe câmp, la ”french frie-ul” din restaurant
Pentru Frisch & Frost, cea mai mare provocare a fost să poată cultiva diferite sortimente de cartofi în țări în care respectivele specii nu se întâlnesc (cu siguranța, pentru necunoscători, cartofii ”Agria” sau ”Innovator” nu spun multe, dar pentru McDonald’s sunt vedetele restaurantelor). Un astfel de stat este Austria, unde producătorul și-a ales cu atenție colaboratorii. Mulți dintre ei lucrează exclusiv pentru fabrica din Hollabrunn, iar cele două producții anuale ajung în depozitele Frisch& Frost.