- Social - nr. 180 / 14 Septembrie, 2013 Zilele acestea s-a implinit un secol de la zborul de pionierat, cu un aparat mai greu decat aerul, proiectat, construit si pilotat de el insusi, Aurel Vlaicu, inginer roman scolit in politehnicile din Budapesta, München, si premiat cu mai multe medalii, intre 43 de concurenti la Aspern langa Viena, in 1912, cand a oferit si Targu-Muresului un spectacol aerian, veritabila zi de aviatie, admirat de peste 5.000 de spectatori prezenti pe Campul Macelarilor, azi teritoriu construit, pe atunci, un teren viran, inierbat al orasului, cu destinatie agricola. Spectacolul admirabil si din timp mediatizat a atras populatia Vaii Muresului, a Campiei si a Tarnavelor, dornica de un spectacol cu totul inedit si rarisim mult timp dupa aceea, folosind trenurile existente atunci si alte mijloace, care a umplut peluzele si tribunele construite ad-hoc, amintindu-si decenii in sir de eveniment. Inchinam centenarului evenimentului si martirajului eroului roman al cuceririi aerului, doua-trei articole aniversare-comemorative, fiindca le merita. Intrucat evenimentul a contaminat cu febra idealului inaltimilor si pe tanarul Dumitru Istrate din Vaidacuta, care si-a construit, cu o inegalabila ingeniozitate, un avion cu care in anul 1913 a zburat peste satul natal, an in care si Aurel Vlaicu s-a prabusit la Branesti, intrand in fruntea coloanei eroilor romani ai aerului –, iar tanarul Dumitru Istrate a fost inrolat in prima flotila germana de aviatie, prabusindu-se in Serbia, in 1915 si fiind –, la randul lui, primul pilot erou al Primului Razboi Mondial, am intitulat articolul nostru comemorativ celor doi eroi ai aerului, insotindu-i cu zisa stramosilor nostri: "Bene merenti possuit” (Urmasii ii asaza intre cei ce binemerita din partea lor). Asezarea aceasta de cateva fumuri – cum erau socotite locuintele pentru o familie iobageasca in recensamintele d