* s-a aplaudat la scenă deschisă de multe ori
Stagiunea Teatrului "Maria Filotti" s-a deschis, sâmbătă seara, cu un spectacol remarcabil, "Omul pernă", pus în scenă de Radu Afrim, la care s-a aplaudat de multe ori la scenă deschisă. Este un spectacol care a avut o soartă stranie, la fel de stranie ca şi poveştile scriitorului, eroul central al piesei.
"Omul pernă" atinge multe subiecte delicate: violenţa asupra copiilor, abuzurile poliţiei, soarta scriitorilor, apariţia creativităţii şi cenzura - subiecte cu care societatea se confruntă deseori în prezent. Cu toate acestea, spectacolul a avut parte de cea mai aprigă cenzură din ultimii 20 de ani. A fost contestat, pus la zid, directorului teatrului de atunci, Veronica Dobrin, i s-a cerut demisia de către mai marii zilei de parcă ne-am fi întors exact în epoca totalitară descrisă în piesă. Datorită reacţiei dure a lumii teatrale româneşti, însă toate solicitările de cenzură au rămas fără consecinţe, cel puţin aparent. Pentru că, dacă cenzura făţişă nu a funcţionat, cealaltă, mult mai subtilă, şi-a făcut treaba. Timp de trei ani spectacolul a fost tras pe linie moartă, deşi Eugen Jebeleanu a fost plecat la Paris pentru un masterat numai un an. Din fericire, întoarcerea lui Eugen Jebeleanu în ţară a coincis cu schimbarea conducerii teatrului, iar spectacolul s-a reluat în primăvară. Eforturile creatorilor nu au fost în van, iar reprezentaţia cu care s-a deschis acum stagiunea a fost excelentă.
Spectacolul, ce poartă marca inconfundabilă a lui Radu Afrim, adică reuşeşte să păstreze acel echilibru delicat dintre disperare şi speranţă, poartă spectatorul într-o lume stranie, cu micuţi ce aleg să se sinucidă, cu băieţei mutilaţi, cu sacrificii pe altarul creativităţii umane, o lume întunecată, spartă, din când în când, de o rază de speranţă. Misiunea actorilor este foarte grea, dar ea a