Interviurile luate unui angajat la plecare (exit interviews) sunt considerate, în general, „ritualuri” fără sens. Totuşi, pentru o companie ele sunt extrem de valoroase întrucât astfel de interviuri îi ajută pe managerii de resurse umane să înţeleagă ce anume îi determină pe unii angajaţi să plece şi le permit acestora să stabilească strategii prin care să încurajeze oamenii să rămână, potrivit The Wall Street Journal.
Sharlyn Lauby, preşedinte al departamentului de HR al companiei de consultanţă ITM Group, consideră că există o singură întrebare care ar trebui pusă unui angajat la plecare. Ea nu este „De ce pleci?”, ci „Ce anume te-a determinat să cauţi un job în altă parte?”. Sharlyn este de părere că întrebarea „De ce pleci?” determină răspunsuri standard: „Salariul meu va fi mai mare la noul job”, „Voi avea un program mai bun care îmi va permite să stau mai mult şi cu familia”. În aceste cazuri, managerul de HR poate recomanda companiei să revizuiască salarizarea angajaţilor sau programele de muncă. Cea de-a doua întrebare, „Ce anume te-a determinat să cauţi un job în altă parte?” va oferi, însă, o imagine mult mai amplă asupra a ceea ce l-a nemulţumit pe angajat. Cu întrebarea propusă de Sharlyn Lauby se ajunge la miezul problemei, iar angajatul va putea vorbi despre situaţia din compania din care pleacă nu despre ce anume face o altă companie mai atractivă.
Interviul de plecare va oferi, astfel, unei companii şansa de a acţiona şi de a se gândi ce condiţii ar trebui schimbate sau îmbunătăţite pentru a-şi putea păstra angajaţii. În plus, răspunsurile primite la astfel de interviuri pot fi folosite pentru a crea baze de date care permit identificarea unor trenduri (de exemplu, angajaţii pleacă mai mult din cauza salariilor? tind să aleagă o anumită companie concurentă atunci când decid să plece?).
Sharlyn Lauby recunoaşte, în acelaşi timp,