Depopularea zonei Rosia Montana a avut un caracter sistematic in ultimii 17 ani. In asteptarea unui proiect niciodata aprobat, compania RMGC a inchis afacerile localnicilor, a cumparat case si le-a demolat, izolandu-i pe indaratnici si fortandu-i sa plece, impiedicand atragerea altor investitii in zona, sustine Sorin Jurca, vicepresedinte al Fundatiei Culturale Rosia Montana.
Acesta a vorbit, intr-un interviu acordat Ziare.com, despre procesul de depopulare si despre campania mediatica a RMGC, care a inceput cu promisiunea a 30.000 de locuri de munca pentru localnici.
Cum a inceput RMGC sa achizitioneze proprietati in Zona Rosia Montana?
Venind in 1997, compania a inceput sa informeze lumea printr-o asa numita gazeta, pe care o distribuiau in toata localitatea, in care spuneau tot ce vor sa faca.
Promiteau 25.000 de locuri de munca, daca proiectul va demara, si ca si pentru asta este nevoie ca localnicii sa se stramute. Relocarea a venit putin mai tarziu, in sensul in care, daca oamenii opteaza pentru case, atunci compania poate sa le faca si case. Cei care voiau sa se stramute pot sa-si ia doar banii si sa plece.
Era vorba de 25.000 de locuri de munca?
Da, la inceput da. Chiar aparusera pe postul national de televiziune, intr-o seara, nu o sa uit toata viata, ministrul Dan Ioan Popescu, cu Frank Timis, care a spus ca la Rosia Montana vor fi 30.000 de locuri de munca. In gazeta se ofereau mai putine, doar 25.000.
Acum cate locuri de munca se promit?
In urma cu doi ani era un baner aici, chiar in centrul localitatii, cu 6.000 de locuri de munca.
Iar acum?
Acum, de pe site-ul companiei se dau 880 de locuri de munca in timpul exploatarii si 2.300 pe perioada de constructie a minei.
Cum a inceput RMGC sa cumpere casele?
Era o opozitie