Evaluarea performanţei rămâne pentru mulţi dintre angajaţii români cea mai „neagră“ perioadă a anului, un moment care, deşi ar trebui să fie văzut ca o oportunitate de a promova, de a obţine un salariu mai mare sau participări la cursuri de training, stârneşte de cele mai multe ori panică şi nelinişte în rândul angajaţilor.
Cu toate acestea, unii angajatori sunt de părere că preconcepţia legată de evaluarea performanţei începe să se estompeze, în special în multinaţionale, unde criteriile de evaluare a performanţei au fost impuse pe plan local încă dinainte ca noul Cod al muncii (adoptat în mai 2011) să legifereze acest concept.
„Există frica de evaluare şi încă trebuie să îi vinzi angajatului beneficiile acestei abordări. Trebuie să îi explici că obiectivele le stabilim împreună, dar problema este că evaluarea performanţei a fost introdusă ca instrument de restructuare, deci nu condamn frica acestora“, a spus Alexandru Lăpuşan, CEO al firmei româneşti de software Zitec, cu afaceri de 1,4 mil. euro anul trecut. El a fost prezent la începutul acestei luni la a cincea ediţie a dezbaterii lunare HR Insider, organizată de ZF Corporate, serviciul online specializat de ştiri cu plată al ZF.
Andrei Goşu, directorul general al firmei de training Ascendis, susţine că teama de evaluare este prezentă şi în companiile din străinătate, însă faptul că angajaţii din zone precum Asia, America, Germania sau Franţa au crescut cu o cultură a performanţei îi face să se raporteze corect la ea şi să nu o considere un instrument de restructurare a personalului. În plus, el a precizat că angajatorii din România încep deja să redefinească performanţa, astfel că salariaţii sunt evaluaţi în prezent prin prisma diferenţei dintre aştepările pe care clienţii le au de la companii la nivel comportamental (de la angajaţi) şi serviciile de care au nevoie.
Pe de altă part