Din cei 150 de kilometri de autostradă, care aveau termen de finalizare luna aprilie 2013, autoritățile române au reușit să taie panglica la doar 17,8 kilometri. Până la finele lunii în curs, acestea promit să mai inagureze aproape 50 de kilometri, din care mai mult de jumătate vor fi, practic, neutilizabili
În urmă cu zece ani, autoritățile române s-au angajat, prin Legea nr. 451/2003, ca până în 2015 rețeaua națională de autostrăzi să ajungă la 1.736 de kilometri. Un pariu demn de Cartea Recordurilor pentru România, care în perioada 1987-2004 nu a fost în stare să dea în folosință nici măcar un kilometru de autostradă. Astfel, în cei 12 ani, guvernanții s-au angajat să construiască și să dea în circulație 1.620 de kilometri, adică 135 de kilometri pe an. Pentru o țară europeană, cei 135 de kilometri nu par a fi un capăt de țară, dar pentru noi da. În ultimii opt ani, s-au construit 413 kilometri, ceea ce înseamnă o medie anuală de puțin peste 50 de kilometri, nici măcar jumătate față de angajamentele luate în 2003. „Norma anuală“ – dacă o putem denumi așa - a fost atinsă abia în 2012, an în care au fost dați în folosință 164 de kilometri. În anul în curs au fost deschiși circulației, cu o întârziere de câteva luni, abia 17,8 kilometri (între Simeria și Orăștie), din cei circa 150 de kilometri, pentru care termenele de finalizare ale lucrărilor prevăzute în contracte expirau în primăvară.
Start ratat la autostrăzi cu bani europeni
În prezent, rețeaua națională de autostrăzi ajunge la puțin sub 550 de kilometri și ar putea depăși 600 de kilometri până la finele anului, dacă se finalizează lucrările pe șantierele aflate în lucru. Dacă până în 2007 unul dintre motivele care au condus la această situație era lipsa fondurilor, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, Bruxelles-ul ne-a pus la dispoziție, pentru perioada 2007-2013,