"Ce a fost mai greu a trecut. Anul acesta culegem roadele". În aceste cuvinte îşi rezumă Valer Blidar businessul, în 2013. Marea miză este exportul, care readuce afacerile pe creştere.
Plusuri, minusuri, blocaj în piața internă. Așa au trecut ultimii ani pentru Astra Vagoane Călători Arad, unul dintre cele mai vechi nume din industria locală de producție vagoane. „Salvarea a venit de la export“, spune Valer Blidar, proprietarul companiei. Și acum doi ani, și anul trecut, și anul acesta. „2012 a fost foarte slab, dar nu din punctul de vedere al producției, ci din punctul de vedere al livrărilor“, subliniază omul de afaceri. Iar cifrele vorbesc de la sine: 12,26 milioane de euro afacerile în 2012, jumătate din valoarea înregistrată în 2011.
Lucru care se va schimba radical în 2013: practic, beneficiarii produselor fabricate la Arad au avut finanțare pentru 2013, ceea ce înseamnă că angajații Astra au lucrat pe stoc și abia de anul acesta se fac livrările. Unde?
Către companiile externe, bineînțeles. În piața internă nu au fost alocați bani pentru investiții în ultima perioadă, deși la CFR Călători, operatorul național de transport pe calea ferată, doar 30% din parcul de material rulant este modernizat și înnoit. Fără a intra în amănunte despre contractele cu clienții externi, omul de afaceri este convins că anul acesta cifra de afaceri se va apropia de 60 milioane de euro, de cinci ori mai mare decât în 2012. „Nu livrăm nimic pe piața internă. Mă refer la vagoane. Pentru că, în ceea ce privește segmentul de tramvaie, suntem atenți la orice mișcare din piață. Iar acum ne preocupă licitația de la Arad“, a adăugat Valer Blidar.
De altfel, tramvaiele reprezintă o nouă linie de business, pe care a dezvoltat-o anul trecut: tramvaiul Imperio sub licență Siemens. Numai pentru producția de tramvaie de la Arad a investit peste șapte