„Există o singură lumină venită de la soare, deşi ea este oprită de ziduri, munţi, şi foarte multe alte lucruri. Există un singur suflet inteligent, deşi el pare împărţit. Toate lucrurile se întrepătrund. Spiritul care ne uneşte pe toţi este sfânt. Tot ceea ce se află pe Pământ, sub ceruri, este conectat la alte lucruri. Toate lucrurile diferite din lume sunt coordonate şi combinate pentru a alcătui acelaşi Univers.” (Marc Aureliu)
Omul integrat nu poate fi altfel decât întreg, iar pentru a fi întreg el trebuie să înceteze să caute în permanenţă o jumătate în afara lui, să oprească procesul dedublării sale şi să fie una cu sine, nu cu tot ceea ce i se cere să fie. În egală măsură, este important ca acest întreg să încerce în permanență să cunoască şi să îmbunătăţească părţile din care este compus universul său interior, dar şi cel exterior. Cu timpul, el poate învăţa să şteargă limitele dintre aceste două universuri, care sunt în realitate unul şi acelaşi.
Cine şi ce suntem
Educaţia defectuoasă poate însemna atât cea precară, cât şi cea excesiv de rigidă, agresivă sau axată strict pe memorare, mai mult sau mai puţin mecanică, fără a se pune accent pe creativitatea individului, dezvoltarea intuiţiei, a empatiei şi a iniţiativei. Rodul unei astfel de educaţii este vizibil cam peste tot. Este de ajuns să contemplăm modul în care oamenii scriu astăzi. Cei care cunosc şi folosesc gramatica limbii romane sunt pe cale de dispariţie. Cei care înţeleg ce li se întâmplă, la fel. Accentul pus pe cantitate, în defavoarea calităţii, nu mai poate fi considerat un curent, o modă, ci o realitate tristă. Este important numărul de ore, numărul de pagini, numărul de citate memorate, dar nicidecum ideea, prea puţin talentul şi mai deloc originalitatea. Este adevărat că roata a fost deja inventată, dar este probabil ca mici îmbunătăţiri să prindă bine. Iată de ce o ed