Presiunile făcute de bănci pentru a anula modificarea în favoarea clienţilor a legii clauzelor abuzive nu îi afectează doar pe românii cu credite. Întreaga populaţie a ţării rămâne expusă la abuzurile comercianţilor
Este lesne de ghicit că băncile nu sunt singurii agenţi comerciali care includ în contractele lor clauze abuzive. Mai puţin cunoscut însă este, poate, faptul că în România s-au desfăşurat deja mai multe procese şi chiar s-au aplicat sancţiuni unor societăţi, din domenii extrem de variate, care, după cum a constatat Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi au confirmat diverse instanţe, au inclus în contractele lor clauze considerate abuzive. Şi nu vorbim despre magazine de bloc, ci despre operatori de telefonie mobilă, societăţi de asigurări, firme de cablu şi de internet sau companii de leasing.
Cu alte cuvinte, vorbim despre multe milioane de clienţi care ar fi putut beneficia de modificarea legii. Din păcate, în actualele condiţii, instanţa şi ANPC pot cel mult să amendeze societatea cu până la 1.000 de lei şi să o oblige să modifice respectiva clauză, însă nu în toate contractele pe care le-a încheiat, ci doar în cazul contractului cu clientul reclamant. Ba, mai mult, acest gen de proces este extrem de lung şi anevoios, ceea ce presupune eforturi logistice importante atât pentru reclamanţi, cât şi pentru Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului.
O ţară întreagă privată de drepturi
Cu totul altfel ar fi stat însă lucrurile dacă băncile comerciale, la braţ cu Banca Naţională a României, Fondul Monetar Internaţional şi o parte a clasei politice nu ar fi luptat cu toate armele pentru a opri modificarea legii clauzelor abuzive în favoarea clienţilor şi într-un sens absolut logic. Astfel, modificarea care ar fi trebuit să intre în vigoarea la 1 iunie a fost amânată de două or