Operaţiunile de repunere pe linia de plutire a navei de croazieră Costa Concordia încep luni, la un an şi opt luni de la naufragiu. Aceasta este cea mai scumpă operaţiune maritimă de salvare din istorie.
Corespondenta RFI şi RRA în Italia, Elena Postelnicu
Vasul de croazieră Costa Concordia a naufragiat pe 13 ianuarie 2012, după ce s-a apropiat prea mult de ţărmul Italiei şi s-a lovit de stânci, impact care a produs o spărtură lungă de aproape 50 de metri şi a dus la scufundarea vasului. Tragedia s-a soldat cu 32 de morţi, plus 15 pasageri dispăruţi.
Costurile acestei operaţiuni depăşesc suma de 600 de milioane de euro. Cheltuielile ar putea creşte, dacă specialiştii vor întâmpina probleme în timpul manevrelor.
Întreaga misiune în care sunt implicaţi 500 de ingineri va dura între 10 şi 12 ore, dacă vremea este bună. În caz contrar, operaţiunea s-ar putea întinde pe o perioadă de două-trei zile.
În prezent, nava puternic înclinată pe una dintre părţile laterale, staţionează într-o zonă cu recifuri de corali din Marea Mediterană. Specialiştii au construit o platformă subacvatică, un dispozitiv puternic, automat, sudat de corpul navei şi golit de apă, pentru ca ambarcaţiunea să poată fi tractată într-un port pentru reparaţii. Totodată, mai multe sisteme de cabluri şi pârghii trebuie să o menţină dreaptă şi stabilă. În acest sens, muncitorii au pompat 18 mii de tone de ciment în saci pe care i-au pus sub navă pentru susţinere, astfel încât să prevină o eventuală fragmentare a vasului, care are o greutate de 114.500 de tone.
Iniţial, Costa Concordia trebuia repusă pe linia de plutire în septembrie 2012, dar ulterior s-a decis ca această operaţiune să se desfăşoare în luna mai a anului 2013. Din cauza unor probleme tehnice, manevrele de readucere la plutire a navei au fost din nou amânate. Operaţiunea de luni reprezintă de altfel c