Un litru de benzină costa 3,9 lei, iar unul de motorină 4,23 de lei la începutul toamnei anului 2008, momentul care a marcat, după căderea Lehman Brothers, începutul unei crize care încă macină economiile din multe state europene. Ieri acelaşi litru de benzină costa 5,87 lei, în timp ce motorina costa 6,16 lei. Practic, într-o perioadă marcată de scăderea consumului, benzina s-a scumpit cu 50%, iar motorina a ajuns să coste cu 45% mai mult, potrivit datelor centralizate de ZF.
Ziarul Financiar lansează un exerciţiu jurnalistic prin care va analiza principalele modificări care au intervenit în economia României din 2008, anul care a marcat startul crizei financiare, şi până acum. Obiectivul este de a surprinde evoluţia unor indicatori precum preţul carburanţilor, consumul de energie sau de gaze, numărul de eoliene montate în aceşti ani de criză, numărul de magazine, de insolvenţe, numărul de malluri, de angajaţi sau de şomeri. Pe scurt, indicatori care vorbesc despre modul în care au evoluat cele mai importante pieţe în aceşti ani de criză. Preţul carburanţilor a devenit un subiect extrem de sensibil tocmai în contextul crizei financiare, în momentele de recesiune politica marilor companii petroliere fiind pusă la zid de cel mai înalt nivel politic. „Eu sunt cel care a rupt orice legătură cu Petromul ca semn de protest faţă de profitul pe care l-a obţinut în timp de criză. Nu-mi place politica lor, este incorectă“, a spus preşedintele Traian Băsescu în martie anul trecut în cadrul emisiunii „După 20 de ani“ de la Pro TV.
Deşi s-a încercat aplicarea unor formule care să stăvilească ascensiunea preţurilor la carburanţi, intenţiile au rămas doar declaraţii, companiile petroliere având în continuare un algoritm clar pentru stabilirea preţurilor la pompe, bazat mai ales pe evoluţia cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere şi mai puţin a cererii l