Orchestra simfonică din Lucerna, dirijată de James Gaffigan, va interpreta la Ateneul Român Concertul pentru violoncel şi orchestră, cu solistul Truls Mørk, şi Simfonia a VI-a, ambele de Dvořák.
Articol realizat de Daniela Caraman Fotea
Antonín Dvorák. Prin popularitate, Concertul pentru violoncel se alătură altor două lucrări ale lui Dvorák: Simfonia „Din lumea nouă“ şi Dansurile slave. Este cel din urmă opus scris în perioada americană (între 1892-1895, Dvorák a trăit în Statele Unite, fiind invitatul Conservatorului din New York). Compus între anii 1894-1895, concertul a fost prezentat în primă audiţie la 19 martie 1896, la Londra, sub bagheta compozitorului. Nu evidenţiază influenţe ale culturii muzicale americane, lesne sesizabile, în cuprinsul lui fiind nostalgia provocată de absenţa din ţara natală şi energia preluată din fondul folcloric ceh.
Prima audiţie urma să fie susţinută solistic de unul dintre violonceliştii recunoscuţi în epocă drept mare virtuoz: Hanuš Wihan, dar între compozitor şi instrumentist a izbucnit un adevărat conflict: Wihan şi-a permis să scrie o cadenţă destinată finalului lucrării. Dvorák a respins-o categoric. Ulterior, Wihan a introdus concertul în repertoriul său, opus-ul devenind unul de referinţă în literatura dedicată violoncelului, alături de cele semnate de Schumann şi Saint-Saëns.
Inspirat de Brahms
Lucrarea este extinsă, durând aproximativ 40-42 de minute. Are trei părţi. Dvorák face parte dintre acei creatori care au respectat aproape fără excepţie formele clasice consacrate, pentru lucrările instrumentale de anvergură.
Partea I. Prima temă, puternică, viguroasă, expusă iniţial la clarinet, inspirată din mişcarea secundă a Simfoniei a IV-a de Brahms, a devenit un motiv celebru. A doua temă aduce mister, atmosferă elegiacă. Întreaga mişcare se înt