Greva declanşată de şoferii RATC Constanţa în prima zi de şcoală a continuat până ieri după-amiază. În timp ce angajaţii spun că sunt nemulţumiţi de salarii, primarul Radu Mazăre anunţă că singura salvare este privatizarea. Una dintre mize – subvenţiile de milioane de euro.
În 13 ani de mandat, echipa edilului a reuşit performanţa să transforme RATC într-o instituţie cu datorii, cu angajaţi în grevă şi aproape de desfiinţare. De vină este managementul, a recunoscut-o chiar primarul. A dat vina pe fostul director, Dumitru Coiciu, dar cei care au vizat tot timpul activitatea regiei sunt el însuşi, viceprimarul Gabriel Stan şi Consiliul Local. RATC este în pragul falimentului din cauza unor decizii catastrofale de management, este adevărat. Una dintre cele mai grave este cea legată de conflictul dintre RATC şi Casa de Pensii Constanţa. ”Dificultăţile de ordin financiar ale regiei sunt cauzate de datoriile neplătite ale Casei Judeţene de Pensii, care trebuie să ne achite sumele aferente abonamentelor de călătorie eliberate deportaţilor şi deţinuţilor politici. Ne judecăm cu Casa Judeţeană de Pensii pentru că mai are să ne plătească 16 miliarde de lei vechi pentru anul 2010 şi 70 de miliarde de lei vechi pentru 2011. Nu ne-au dat nici un ban”, atrăgea atenţia, din 2012, fostul director Dumitru Coiciu. El spunea că CJP ar fi cerut listele nominale cu cei 4.500 de beneficiari, dar şi copii după cupoanele de pensie, ceea ce ar fi însemnat mii de acte lunar. Ar fi trebuit să le facă pentru a obţine banii, i-a reproşat Radu Mazăre, care l-a demis din funcţie.
Cireaşa de pe tort
Conflictul cu CJP este însă numai cireaşa de pe tort. RATC are probleme de ani de zile, iar acestea au dus, încet, dar sigur, spre falimentul iminent. Una dintre ele este legată de achiziţii. În 2007, primăria cumpăra zece autobuze supraetajate, pentru care plătea trei milioane de