Consiliul Judeţean al Elevilor Alba, Consiliul Național al Elevilor(CNE) și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) își exprimă îngrijorarea că deși elevii s-au întors azi pe băncile școlii cu speranța că vor avea cadre didactice bine pregătite, săli de clasă echipate cu aparatură modernă și sprijin din partea statului pentru cei cu probleme financiare, așteptările lor nu vor putea fi atinse nici în acest an din cauza bugetului mic alocat pentru educație.
Cu toate că Legea Educației Naționale prevede faptul că bugetul anual pentru educație trebuie să fie de minim 6% din PIB, valoarea acestui procent, în acest an, este de doar 3,6%, conform Raportului Bugetului 2013, lucru care situează România printre ultimele țări din Europa în raport cu investiția în educație.
Conform datelor Eurostat, în anul 2010 România s-a aflat la coada clasamentului UE în ceea ce privește valoarea finanțării per elev. Chiar și așa, valoarea costului standard per elev/preșcolar/an, principala componentă a salariilor învățătorilor și profesorilor, a scăzut din 2010 până în 2013 de la 2857 de lei la 2420 de lei.
Astfel, salariile profesorilor din România sunt chiar de zeci de ori mai mici decât salariile profesorilor din alte state din Europa, care au ales să investească în educație și să o trateze ca prioritate națională. Conform unor date furnizate de FSLI, un profesor debutant câștigă în România un salariu mediu brut de 233 de euro, în timp ce aceleași salarii ajung în Austria, Marea Britanie și Italia la aproape 2000 de euro, în Spania și Germania la aproape 3000 sau în Luxemburg la aproape 5000. Prin urmare, este evident motivul pentru care numărul tinerilor cu vocație pentru meseria de dascăl care își doresc să intre în sistemul de învățământ scade de la an la an, locul acestora fiind suplinit de către tineri mai slab pregătiți care aleg să