O fotografie viu colorată și optimistă circulă prin lumea virtuală a site-urilor de socializare. Șase tineri, ce pot fi catalogați drept hipsteri, pășesc hotărât, cu unelte și găleți în mână, înspre privitor. Sunt supli, îmbrăcați cu gust, au poftă de muncă și traversează, îmbăiați de raze solare, o pajiște bucolică pe care o lasă în urma lor curată.
Amintind de entuziasmul realismului socialist, imaginea traduce vizual chemarea adresată Timișoarei (și României) de a marca activ Ziua Curățeniei, pe 28 septembrie. „Let’s do it!” sună interpelarea, lansată tot anglofil, global, de organizația Ecostuff, care pune la cale evenimentul. Se cere cetățenilor să se implice și să semnaleze Timișoarei, României „și întregii lumi mormanele de gunoi ilegale găsite în natură.”
Până aici, totul minunuat, chiar și pentru cei sensibili la hipsteri sau la realismul socialist. La o privire mai atentă însă lucrurile se complică. Se observă, spre exemplu, că cei șase tineri din imagine nu pășesc energic numai înspre blogosferă, ci și către bannerele firmelor ce sponsorizează acțiunea. Converg către Frigoglass, Mewi și, mai ales, către producătorul de cauciucuri cu filială în proces de extinedere în zona UMT, Continental.
Dar poate nici asta nu-i hibă. Există, până la urmă, sponsori pentru orice, pentru echipe de ping-pong și festivaluri ale berii, de ce nu și pentru curățenie? E adevărat că Frigoglass se numără printre contribuitorii locali de vârf la emisii de freon, gazul care distruge stratul de ozon al planetei și cauzează „golbal warming”. Dar, mă rog, n-o să ne apucăm să gândim global acum. Nu? Până la urmă, mizeria din Pădurea Verde sau de pe malul Begăi e cât se poate de locală.
Dar dacă stai în zonele Modern și Lipovei s-ar putea să strâmbi, totuși, din nas. E vorba de o curbare a septului similară cu cea produsă de reacția la duhoarea insportabilă de ca