În România, în aceste zile, are loc dezbaterea publică a noului Cod Rutier. Modificările propuse de Ministerul de Interne şi care ar putea intra în vigoare peste două luni sunt de-a dreptul înfricoşătoare pentru cei tentaţi să încalce regulile de circulaţie.
Suspendări de permise de conducere pentru ani de zile pentru trecerea la culoarea roşie a semaforului soldate cu tamponări, plus amenzi în jur de până la 1500 de euro pentru cei care pun în pericol securitatea traficului rutier. Cea mai mare pedeapsă, total justificată din punct de vedere moral, de altfel, este pentru conducătorii auto care urcă băuţi la volan. 3 ani fără volan, plus o amendă ce poate atinge valoarea record de 3600 de euro. Legislaţia rutieră românească se adaptează astfel nu doar normelor de conduită preventivă europeană, ci şi schimbărilor care au avut loc în societatea românească în ultimul deceniu. Scopul este acela de a reduce numărul incidentelor rutiere soldate cu pagube materiale, dar, mai grav, cu victime omeneşti.
Deşi separată de România doar de un râu, din punct de vedere al legislaţiei rutiere, Republica Moldova pare la... Antipozi faţă de surata ei de limbă, istorie şi tradiţii. Grija faţă de securitatea participanţilor la trafic, aşa cum spuneam şi altădată, este ultima problemă a autorităţilor de la Chişinău. Tragediile în cascadă de pe şoselele infernale ale Moldovei nu sensibilizează pe nimeni mai mult de câteva ore după prohodul cântat la capul victimelor din accidente. Parafrazând o lozincă sovietică, "merjem înainte", băuţi la volan, cu viteză excesivă, înghesuiţi în bombele pe patru roţi de pe fundăturile cu pretenţii de şosea ale ţării, în total dispreţ faţă de o legislaţie impotentă faţă de teribilismele unei societăţi care se inspiră în cascadoriile ei rutiere din subproducţiile moscovite cu interlopi de taiga.
Cel mai recent caz, dat publicităţii ieri, il