Zilnic, românii găsesc în căsuţa de e-mail numeroase mesaje nesolicitate (spam) sau newslettere de la companii la care nu s-au abonat niciodată. Alţii, primesc telefoane de la diverse firme de sondare a opiniei publice.
Tranzacţiile cu date personale sunt o afacere pe cât de profitabilă, pe atât de periculoasă în România. Există companii autorizate să prelucreze date personale şi care îşi desfăşoară activitatea cu acordul clienţilor, dar şi o piaţă neagră a datelor personale. Printre spam-urile pe care le primim, mai ales pe adresele de serviciu, sunt şi oferte de baze de date cu e-mail-uri sau numere de telefon. De aplicarea legislaţiei privind prelucrarea datelor personale în România şi investigarea cazurilor de încălcare a acesteia se ocupă Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).
În acest an, până la 31 august 2013, au fost primite la ANSPDCP 489 de plângeri şi 102 sesizări referitoare la încălcarea legislaţiei privind prelucrarea datelor cu caracter personal. Autoritatea a aplicat 31 de amenzi, în valoare totală de 79.400 lei, potrivit datelor furnizate ziarului gândul de Mihaela Ududec, şeful Biroului Juridic şi de Comunicare. Cea mai mare amendă aplicată în 2013 a fost de 20.000 de lei. Autoritatea nu a specificat cine este entitatea sau persoana amendată. Pentru transmiterea de mesaje nesolicitate au fost aplicate în 2013 patru amenzi, în valoare de 20.000 de lei.
Cele mai populare probleme pentru care au fost depuse plângeri şi sesizări la ANSPDCP, în 2013
1. Raportarea datelor personale către sisteme de evidenţă de tipul birourilor de credit, de către bănci sau alte instituţii financiare, în mod eronat sau fără informarea prealabilă a persoanelor vizate, conform Legii nr. 677/2001 şi Deciziei ANSPDCP nr. 105/2007.
2. Colectarea excesivă a copiilor actelor de identitate, f