Industria ospitalităţii din România este la jumătate faţă de media UE, ca pondere în PIB
Industria ospitalităţii - hoteluri, restaurante, planificare de evenimente, transport - a scăzut cu peste 20% în România în perioada 2008-2010, primii ani de criză economică, şi a reprezentat puţin peste 2% din PIB, aproape jumătate din media UE.
Industria ospitalităţii din România a crescut până la aproape 3 miliarde de euro în 2008, dar a fost urmată de o scădere de 22% până la sfârşitul lui 2010, ajungând la 2,3 miliarde de euro, potrivit studiului EY The Hospitality Sector in Europe.
Restaurantele reprezintă aproape 40% din cifra de afaceri a sectorului şi angajează 43% din forţa de muncă (peste 60.700 persoane în 2010). Faptul că numărul de restaurante a fost mai mare în 2010 (8.200) decât în 2008 (8.000) demonstrează rezistenţa acestui segment la scăderea cifrei de afaceri cu 9% în aceeaşi perioadă.
Hotelurile reprezintă al doilea sub-sector după cifra de afaceri, cu 31% din totalul anului 2010, şi cu un număr de angajaţi de aproximativ 35.500. Barurile au fost în mod particular afectate de creşterea taxelor (TVA şi accize), cu o reducere de 7% a numărului de unităţi economice în 2010.
Guvernul a decis la mijlocul anului 2000 să crească TVA de la 19% la 24%.
Începând cu anul 2000, subsectorul restaurantelor şi al altor unităţi de aceeaşi natură din România a urcat în pondere de la 54% la 62% în 2010 la nivelul industriei. Această tendinţă se explică prin creşterea de 16,1% în perioadă a primului sub-sector, faţă de 12,3% creşterea subsectorului hotelier românesc şi al altor unităţi de cazare.
După 2010, sectorul românesc al ospitalităţii a continuat să se confrunte cu un mediu din ce în ce mai dificil, din cauza scăderii încrederii consumatorilor în economie şi a puterii de cumpărare, a creşterii TVA-ului şi a modi