Teatrul Naţional de Operetă “Ion Dacian” aduce pe scenă, în avampremiera Festivalului “Viaţa e frumoasă”, spectacolul muzical ”Costumul” (The Suit), o producţie a Teatrului Bouffes du Nord din Paris. În regia, adaptarea şi muzica lui Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Frank Krawczyk, spectacolul va fi găzduit de Opera Naţională Bucureşti în 22 şi 23 septembrie (ora 19.00). ,”Costumul” este unul dintre cele mai aclamate spectacole ale celebrului regizor britanic Peter Brook. Adaptat după nuvela cu acelaşi titlu a lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare, spectacolul a revenit într-o nouă montare, în limba originală (engleza) la Theatre Bouffes du Nord, teatrul parizian pe care Peter Brook l-a făcut celebru şi pe care l-a şi condus mai bine de 30 de ani. În aşteptarea celor două spectacole din România i-am pus doamnei Marie-Hélène Estienne câteva întrebări...
Ce anume face ca nuvela “The Suit”, scrisă de Can Themba, să fie atât de specială?
-Povestea aceasta este unică pentru că este atât de frumos scrisă, dar şi pentru că provine din imaginaţia unică a lui Can Themba, un scriitor sud-african din anii ’50. Cine şi-ar putea imagina că răzbunarea unui adulter poate transfera o asemenea importanţă unui costum lăsat în urmă de un amant?
În aceeaşi formulă de creaţie (Peter Brook regie - Marie Hélène Estienne adaptare - Frank Krawczyk muzică), aţi realizat, în 1999, spectacolul “Le Costume”, care transpunea în limba franceză adaptarea scenică a nuvelei lui Can Themba, “The Suit”. Ce v-a determinat să reveniţi asupra acestui text?
-Am montat aceeaşi piesă în 1999 în limba franceză – se numea “Le Costume” – dar nu era aceeaşi echipă de creaţie: eu am tradus şi adaptat piesa, Peter a regizat-o, dar muzica nu era live. Am folosit nişte înregistrări cu muzicieni sud-africani, în principal cu Hugh Masakela, dar şi cân