Serviciul Roman de Informatii a iesit de sub masa. S-a plasat printre marii jucatori. In materia serviciilor IT. Si intr-un mod cat se poate de oficial. El nu numai ca face ceea ce legile sigurantei nationale il imputernicesc sa faca, ci, incepand de maine-poimaine, va deveni, intr-un domeniu de varf extrem de bine bugetat, decident. In materie concurentiala. Deci arbitru pe piata IT. Substituindu-se practic autoritatii administratiei publice centrale si locale. Astazi avem de-a face cu un proiect de hotarare de guvern in acest sens. In cateva zile insa, SRI va trece la fapte.
Linia de democratie dintre institutiile statului incepe sa se subtieze si pana la urma dispare. Cand am prezentat Parlamentului un proiect de lege prin care urmeaza sa fie declarate ilegale societatile comerciale acoperite, detinute de serviciile secrete, am sesizat pericolul major al distorsionarii pietei economice. Si chiar am dat de cateva ori exemple din piata IT. Acum se intampla si mai oficial. Chiar sub ochii nostri.
Guvernul a decis ca, in viitor, SRI sa faca parte dintr-un Comitet tehnico-economic pentru societatea informationala. Acesta va aviza practic toate proiectele de informatizare, sau care implica solutii IT, initiate de institutiile publice si de companiile de stat. Ceea ce presupune specificatiile caietelor de sarcini, directiile strategice, avizarea strategiilor si proiectelor de informatizare ale institutiilor publice, avizarea proiectelor care implica solutii IT. Un reprezentat SRI va avea, in acest scop, rang de ministru.
Sa facem un simplu rationament de logica formala. Daca SRI, in loc sa se margineasca sa se informeze asupra pericolelor de siguranta nationala si sa le previna, devine jucator chiar intr-unul dintre domeniile in care siguranta nationala poate fi periclitata, atunci ma intreb de ce nu s-ar proceda identic si in cazul altor instit