Multe dintre întrebările pe care le primim la redacţie se referă la un document intens discutat şi disputat în asociaţiile de proprietari: lista de plată. Pentru a obţine cele mai avizate răspunsuri, am apelat la preşedintele Ligii Habitat, Mihai Mereuţă.
♦ Legea 230/2007 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari prevede clar: proprietarii au obligaţia să contribuie la constituirea mijloacelor băneşti şi materiale ale asociaţiei de proprietari şi să achite, în termenul stabilit, cota de contribuţie ce le revine în cadrul cheltuielilor asociaţiei.
♦ La bloc – şi nu numai – suntem proprietari în condominiu. Să lămurim acest termen care le dă de furcă multora: condominiu înseamnă o proprietate imobiliară cu regim mixt, formată dintr- o parte individuală (apartamentele sau spaţiile cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, deţinute de către fiecare dintre noi) şi o parte de proprietate comună indiviză (spaţiile comune – terasa şi scara blocului, ghenele, liftul etc.).
♦ În vederea respectării termenelor legale de plată a facturilor către furnizorii de utilităţi, administratorul asociaţiei de proprietari are obligaţia de a afişa lista de plată în termen de maximum 5 zile de la data primirii ultimei facturi expediate prin poştă (certificată prin înscrisul de pe ştampila poştei) sau de la data confirmării de primire (în cazul transmiterii facturii prin curier/ delegat).
♦ Potrivit legii, cotele de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, calculate pentru fiecare proprietar din condominiu, trebuie achitate în termen de maximum 20 de zile de la data afişării listei de plată (data afişării trebuie să fie înscrisă pe listă).
♦ Asociaţia de proprietari poate stabili (în adunarea generală şi la propunerea comitetului executiv) un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista