Modificarea controversată şi abuzivă a Constituţiei pare, în acest moment, un proiect blocat. Printr-o mişcare abilă. La care s-a recurs ca la asul din mânecă. Legea referendumului, în forma gândită de U.S.L. – care prevede reducerea pragului de prezenţă la referendum la 30% şi introducerea condiţiei unui vot de 25% din alegători, pentru validarea rezultatelor – şi cu scopul expres pentru care a fost concepută – trecerea fără probleme a proiectului de Constituţie marca U.S.L. –, s-ar putea să-şi facă efectul tardiv. Adică, după primul tur al prezidenţialelor de anul viitor.
Preşedintele Traian Băsescu a sesizat, sâmbătă, Curtea Constituţională, cu privire la această lege – semnată de Valeriu Zgonea, Florin Iordache, Eugen Nicolicea şi Bogdan Ciucă– , acuzând că actul normativ conţine prevederi care “înfrâng” principii constituţionale legate de exercitarea suveranităţii de către popor. Motivaţia dată de şeful statului este că premisa unei manifestări democratice a suveranităţii prin intermediul poporului se poate asigura doar prin participarea la referendum a majorităţii cetăţenilor, majoritate care înseamnă 50% plus unu din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente. Prin această decizie a preşedintelui există probabilitatea mare ca artizanii noii legi fundamentale să rateze milimetric organizarea referendumului pe Constituţie în aceeaşi zi cu alegerile prezidenţiale din primul tur de scrutin. În accepţiunea Puterii, era nevoie de această mişcare pentru că, altfel, prevederile Constituţiei pe care şi-o doreşte, o Constituţie abuzivă, riscă să nu fie votată.
Să nu uităm că o mână de oameni au decis să modifice Constituţia după propriul interes. Aşa se face că a lipsit un proiect de modificare a ei, asumat politic de către Putere, care trebuia apoi supus dezbaterii publice de către Comisia de Revizuire a Constituţiei. A lip