Companiile româneşti cu activităţi de comerţ internaţional trebuie să respecte, de la 1 noiembrie, reguli noi prevăzute în legislaţia vamală comunitară, deşi termenul limită pentru aplicarea integrală a Codului Vamal al UE va fi probabil extins pentru sfârşitul anului 2019.
Legislaţia vamală modernizată introduce cateva simplificări vamale, esenţială fiind declararea electronica a bunurilor şi comunicarea on-line între agenţii economici importatori/exportatori şi autorităţi, dar şi unificarea modului de aplicare a acesteia de către cele 28 de administraţii vamale.
Valentin Durigu, Senior Manager în Departamentul de Impozite Indirecte al companiei de consultanţă KPMG, recomandă companiilor implicate în comerţul internaţional să profite de răgazul oferit prin reformarea Codului Vamal Comunitar şi să se asigure că, în perioada care urmează, adoptă măsurile necesare pentru a-şi dezvolta sistemele informatice la nivelul cerut de conceptul de e-customs, sisteme care trebuie să fie inter-operabile cu cele ale administraţiei vamale.
De asemenea, expertul KPMG atrage atenţia că, potrivit Codului Vamal al Uniunii Europene, criteriile impuse în prezent pentru acordarea, de către autoritatea vamală, a statutului de operator economic autorizat (AEO), vor deveni obligatorii pentru orice companie care va solicita obţinerea unei autorizaţii vamale (de exemplu autorizaţia pentru aplicarea regimului de perfecţionare activă) un motiv în plus să se pregătească în vederea obţinerii acestei autorizaţii.
„Deşi intrarea integrală în aplicare a Codului Vamal al Uniunii Europene va fi cel mai probabil prelungită până la sfârşitul anului 2019, totuşi, începând cu 1 noiembrie 2013 vor exista prevederi care vor trebui respectate şi recomandăm societăţilor care acţionează în comerţul internaţional să profite de răgazul astfel acordat şi să-şi planifice din timp paşii