Autorităţile din Caraş-Severin au organizat, vineri şi sâmbătă, o serie de manifestări dedicate împlinirii a 150 de ani de la punerea în funcţiune, în inima Munţilor Aninei, a primei căi ferate montane de pe teritoriul actual al României.
Cel mai important moment al acestor manifestări a fost deplasarea, sâmbătă, pe traseul aniversar Oraviţa – Anina.
După vizitarea depoului de locomotive din Oraviţa, primul din România, a fost dezvelită o placă aniversară şi a avut loc un Te Deum.
La sosirea trenului aniversar în gara Anina a avut loc o slujbă de pomenire a eroilor, la biserica ortodoxă din localitate, iar la Centrul de Afaceri din oraş au fost vizionate o expoziţie de pictură aparţinându-i artistului plastic Gustav Hlinka, o galerie de fotografii a lui Nicu Şuşară, precum şi o expoziţie de picturi create de elevi ai şcolilor generale din Anina.
În gara din localitate s-a desfăşurat și un spectacol menit să marcheze momentul festiv.
Potrivit opiniei primarului oraşului Anina, Gheorghe Românu, cel mai important lucru este ca linia ferată să fie reabilitată şi reintrodusă în circuitul economic.
‘Am o scrisoare de intenţie de la un investitor, care îşi condiţionează investiţia de funcţionarea în bune condiţii a căii ferate, pe care doreşte să-şi transporte marfa. Pentru aceasta, calea ferată trebuie reabilitată. Din 2006, de când s-a închis mina de la Anina şi nu s-a mai transportat cărbune pe această linie, nu s-au mai făcut reparaţii. Ideea este simplă: trebuie să obţinem fonduri pentru reabilitarea liniei şi să aducem investitori la Anina, care să o folosească pentru transport. Această activitate economică, împreună cu cea de turism, vor putea face linia rentabilă‘,
a declarat primarul oraşului Anina.
Iniţiatorul grupului ‘Lobby pentru Banatul de Munte’, Nicolae D. Vlădulescu, a afirmat că, pe lângă faptul că reprezintă un