În România sunt înregistrate peste 6.000 de farmacii, însă dintre acestea aproape 4.500 sunt active cu adevărat, iar marja de profit a unei farmacii locale nu este suficient de mare pentru un business sustenabil, este de părere Robert Popescu, CEO al A&D Pharma, cel mai mare grup din industria locală de medicamente (care include, printre altele, distribuitorul Mediplus şi farmaciile Sensiblu). În ceea ce priveşte businessul distribuitorilor de medicamente, specialiştii spun că piaţa se va consolida şi că vor exista 3- 4 mari jucători, acestea au fost principalele concluzii ale panelului „Tendinţe în distribuţia şi retailul de medicamente“ din prima zi a ZF Pharma Summit.
„Farmaciile au o marjă de profit de 13-14%, printre cele mai mici din Europa. Există o contracţie verticală de marjă, care face ca sumele transferate ca discount către farmacii să se diminueze. Dacă farmaciile se bazează pe marja reglementată de stat, nu vom avea nici farmacii, nici lanţuri. (...) Dacă lanţurile nu mai reuşesc să stea pe profit, e un semnal foarte serios şi ar trebui ca cei care reglementează marjele să se sesizeze“, a spus Robert Popescu.
Deşi farmaciile noi se înfiinţează în funcţie de criteriul demografic, numărul unităţilor a crescut cu 6,5% pe an, iar cifra lor de afaceri a crescut cu 2,4% pe an, a explicat Clara Popescu, vicepreşedinte în cadrul Colegiului Farmaciştilor. „Această creştere a venit la pachet cu creşteri ale cheltuielilor farmaciilor: salariile din sistem au crescut semnificativ, la fel şi chiriile. Multe mutări de farmacii se realizează pentru că farmaciile respective nu au avut vad, iar acest lucru e perceput ca o creştere a cererii în piaţa imobiliară“, a mai spus Clara Popescu. Ea a adăugat că, în medie, farmaciile din România au o cifră de afaceri de 300.000 de euro pe an, printre ultimele locuri din Europa. De asemenea, ea