Ştampila "Par Avion" care a fost aplicată pe miliarde de scrisori, a fost pusă prima dată pe o depeşă în urmă cu aproape 100 de ani, în 15 octombrie 1913. Scrisoarea respectivă a fost expediată în timpul primului zbor poştal aerian francez între oraşele Villacoublay şi Pauillac, informează Mediafax, citând AFP.
La acea dată, avionul locotenentului de cavalerie Emmanuel Ronin, un monoplan Morane-Salnier G, a decolat în faţa jurnaliştilor prezenţi la eveniment spre Pauillac, o localitate din sud-vestul Franţei, aflată la o distanţă de 500 de kilometri.
În epocă, din acel avanpost poştal de lângă Bordeaux, situat în estuarul fluviului Gironde, plecau în fiecare lună pacheboturile spre Antile şi America Centrală. Până atunci, sacii cu scrisori soseau de la Paris cu trenul şi erau îmbarcaţi direct pe acele nave.
Transport cu trenul
Trenurile aveau nevoie de toată noaptea pentru a sosi la destinaţie, iar scrisorile care ajungeau la Hôtel du Louvre din Paris după ora 18.00 trebuiau să aştepte vaporul următor.
"De această dată, scrisorile sosite după ora 18.00 au fost recuperate, apoi transportate cu un automobil al Poştei până pe aerodromul din Villacoublay", povesteşte Michel Aka, fost pilot în aviaţia franceză, originar din Pauillac, autor al volumului "Villacoublay-Pauillac, naissance de la poste aérienne en France", lansat de editura Entre-deux-mers.
Cum a apărut ideea
La originea acestei "premiere naţionale" s-a aflat Alfred Massé, ministrul Comerţului, Industriei, Poştei şi Telegrafului, care, impresionat de traversarea Canalului Mânecii de Louis Blériot, în 1909, a susţinut exploatarea acestui nou mijloc de deplasare, avionul, care putea să ajute "corespondenţa să câştige un termen de 15 zile pentru a ajunge la destinaţie".
"Până în anii 1911-1912, aviatorii erau cunoscuţi doar în rubricile s