„Să vină americanii” – era dezideratul oltenilor, cu ochii încremeniți pe cer, în toată perioada comunistă. După 20 de ani de la Revoluție, visul s-a împlinit: au venit americanii de la Ford, în postura de investitori strategici. Și cam sunt, având în vedere că fără fabrica yankeilor, județul ar fi cam falimentar. Prin vară am cules ceva date de la Direcția de Statistică. Concluzia lor: peste 200.000 mii euro din exportul de mașini în 2012. O altă statistică interesantă priveşte comerţul internaţional cu bunuri, comparaţia fiind între ianuarie 2012 şi ianuarie 2013. La începutul lui 2012, s-au obţinut 247 mii euro, iar peste un an – 63.911 mii euro, rezultând o creştere procentuală… ţineţi-vă bine, de 25.774,9%! În cifre mai umane, înseamnă 61% din totalul exporturilor judeţului Dolj. Uzinele Ford sunt pe primul loc într-un top al numărului de angajaţi al societăţilor private din Craiova. În total, la SC Ford România SA lucrează peste 3.700 de oameni.
Prin aprilie, statisticile la nivel național arătau că nu doar Oltenia depinde de producătorii auto, ci întreaga Românie. Iar analiștii financiari trăgeau un semnal de alarmă atunci, concluzionând că această creștere economică este susținută exclusiv de Dacia și Ford, iar dacă acești producători își pierd piețele de export – având în vedere criza europeană – vor apărea și „mici” probleme în Românica.
Dacia a lăsat de înțeles că se va cam muta în Maroc, unde salariile angajaților magrebieni reprezintă 54% din cele ale românilor. Acum, la final de septembrie, a apărut mica problemă și în Craiova. Ford a anunțat oficial că închide producția pentru 13 zile, băgând oamenii în șomaj tehnic. Și că este posibil să repete figura și în noiembrie, și în decembrie… Asta că piața de export e cam saturată. Exporturile, după maximul de 4.48 mld.euro din iulie, vor fi cele mai lovite.
Deci, bucuria românilor a du