Comisia pentru cultură şi educaţie a adoptat raportul eurodeputatei Katarína Neveďalová (S&D) referitor la schimbarea sistemelor educaţionale astfel încât să reflecte cererea pieţei muncii din statele naţionale, pentru a determina scăderea şomajului în rândul tinerilor.
Potrivit eurodeputatei Neveďalová, sistemele educaţionale UE nu reflectă cerinţele de pe piaţa muncii. Numărul de absolvenţi este mare, dar mare este şi numărul şomerilor, deoarece educaţia nu corespunde necesităţilor de pe piaţă.
În UE, şomajul în rândul tinerilor cu vârsta sub 25 de ani a atins nivelul 23,5 % în martie 2013. În acelaşi timp, peste 2 milioane de posturi vacante nu au putut fi ocupate. Raportoarea subliniază faptul că această problemă este o consecinţă evidentă a situaţiei actuale în care nevoile de pe piaţa muncii sunt de cele mai multe ori în neconcordanţă cu oportunităţile oferite de instituţiile de învăţământ. Unele posturi vacante necesită competenţe care în prezent sunt deţinute de un număr insuficient de tineri. În plus, există o cerere foarte mare de persoane calificate în domeniul STIM (ştiinţe, tehnologie, inginerie şi matematică).
Raportoarea ar dori, de asemenea, să îndemne statele membre să finanţeze promovarea învăţării la locul de muncă şi a modelelor de învăţare duală care sunt foarte importante în tranziţia de la educaţie la ocuparea unui loc de muncă. În plus, este important să se binvestească atât în calitate, cât şi în standarde, care trebuie să fie dezvoltate în continuare.
Competenţele lingvistice sunt esenţiale deoarece ele încurajează mobilitatea lucrătorilor şi a studenţilor, îmbunătăţind capacitatea de inserţie profesională a acestora şi oferindu-le încredere în sine la locul de muncă. Competenţele lingvistice adecvate le permit cetăţenilor europeni să profite pe deplin de oportunităţile profesionale din străinătate. Adoptarea unor cri