Un offshore înregistrat în Ciudad de Panama, în Republica Panama, având un capital social de 1.000 de dolari şi un birou în Geneva, Elveţia, a încheiat recent cu CFR Călători un acord-cadru în valoare finală de 1.750.950 dolari SUA pentru livrarea de piese pentru locomotive diesel electrice.
Firma câştigătoare se numeşte Electric & Diesel Locomotiv Corporation şi a fost singura companie care a trimis o ofertă în cadrul procedurii de atribuire organizate de CFR Călători.
Procedura aleasă de conducerea CFR Călători a fost de tip "negociere, cu publicarea unui anunţ în prealabil" pe portalul achiziţiilor publice şi în jurnalul european de profil, reprezentanţii CFR Călători precizând că au optat pentru această variantă - prevăzută de legislaţia în domeniu - şi nu pentru cea a licitaţiei deschise tocmai pentru a "putea trage în jos de preţ".
Cu toate acestea, oferta offshore-ului a fost declarată "admisibilă", iar valoarea finală a contractului a fost mai mare decât estimarea iniţială a contractului. Astfel, estimarea iniţială a valorii contractului - suma pe care şefii CFR Călători au preconizat că o vor cheltui cu acest acord-cadru - a fost de 1.716.483 dolari fără TVA, dar valoarea finală a fost de 1.750.950 USD fără TVA, adică 5.851.677 lei. O diferenţă de 34.467 de euro.
Criteriul de atribuire a fost preţul cel mai scăzut, potrivit anunţului de atribuire.
Ce spun oficialii CFR Călători
Directorul de achiziţii din cadrul CFR Călători, Carmen Popescu, ne-a declarat că acordul-cadru - care reprezintă, potrivit legii, "o promisiune" - a fost încheiat pe o perioadă de trei ani, însă în anunţul de atribuire publicat pe portalul licitaţiilor publice nu este menţionată această perioadă.
Explicaţiile reprezentanţilor CFR Călători şi cine este în spatele offshore-ului câştigător al contractului vă sunt prezentate în cele ce urme