30% din cei 1.500 de copii reveniţi în sistemul de învăţământ ieşean între anii 2008 – 2012 au probleme la şcoală. Specialiştii l-au numit “fenomenul remigraţiei”. Sunt copiii români care au plecat cu părinţii în străinătate, au fost acolo la şcoală, dar după câţiva ani au revenit în România.
Foarte mulţi au probleme de readaptare, în special la şcoală. Statistic, între 2008 şi 2012, aproape 1.000 de copii au revenit în sistemul de învăţământ ieşean, doar din Italia şi Spania. Unii sunt în urmă cu materia, alţii nu se pot readapta la societatea românească.
Recuperare dificilă
Bianca Rusu este în clasa a VI-a la Liceul “Vasile Alecsandri”. A studiat un an în Marea Britanie. A plecat cu mama ei, însă sistemul de învăţamânt de acolo, bazat mai mult pe proiecte, multe ore de ştiinţe sau cursuri de gătit, nu a avantajat-o. În scurt timp, fata a realizat că nu se descurcă. “Mi-am dat seama că rămân în urmă cu materia faţă de România, aşa că am decis să mă întorc”, a afirmat Bianca. În mod normal, ea trebuia să urmeze cursurile clasei a VII-a, dar diferenţele dintre şcoala românească şi cea britanică au făcut-o să revină într-o clasă inferioară. “Când am revenit în ţară, la începutul verii, am făcut pregătire în particular pentru a recupera materia la matematică. Rămăsesem în urmă şi cu istoria sau geografia”, a mărturisit fata. La limba şi literatura română este ajutată de profesoara clasei, Jenica Ionescu, care totodată îi este şi dirigintă. Aceasta susţine că Bianca s-a adaptat repede la noul colectiv şi că face progrese vizibile. “În Marea Britanie nu s-a adaptat, aşa că s-a întors. Mama fetei este încă acolo”, a adăugat diriginta.
“Nu ştia să scrie”
În aceeaşi situaţie s-a aflat şi Rudolf Mihai Ţiţei, elev acum în clasa a III-a. Plecat cu familia vreme de patru ani în Tunisia, acesta s-a reîntors în ţara cu mama sa, anul tr