Educatia timpurie prin introducerea grupei mari de gradinita ca obligatorie si formarea adecvata a profesorilor sunt doua dintre obiectivele identificate de ONG-urile din educatie. In plus, in gimnaziu la literatura Romania are "cea mai nationalista programa analitica, in sensul ca nu facem literatura universala", a declarat Sorin Ionita de la Expert Forum. La o selectie in functie de numarul autorilor straini prevazuti in programa scolara, Romania este la coada, a precizat acesta. Pe de alta parte, Alexandru Ghita, presedintele Asociatiei Educativa, a sustinut ca "statul nu are capacitate si viteza de reactie pentru a livra un serviciu educational performant (...). Exemplul statelor puternice si care conduc inovatia sunt cele in care sunt foarte multi actori privati".
Dezbaterea referitoare la teme din educatie a fost organizata marti, 24 septembrie, de fostul ministru al Educatiei, Daniel Funeriu, la Fundatia Miscarea Populara. Citeste mai jos cele mai importante declaratii ale reprezentantilor ONG-urilor prezenti la discutie.
Sorin Ionita, Expert Forum:
O problema este cum ar trebui schimbata predarea stiintelor naturii (Fizica, Chimie) la gimnaziu si prin ce difera Romania in predarea citirii, a literaturii. Am constatat ca la Literatura - si nu compar cu Franta, Marea Britanie, ci cu tari cu limbi mici, cu Ungaria, Polonia, Slovacia - noi avem cea mai nationalista programa analitica, in sensul ca nu facem literatura universala. Copiii romani nu citesc marii autori universali, ci tot felul de autori marginali, in masura in care citesc ceva. Programa este chitita pe asa ceva. Ca dovada ca noi zicem: dam examen la Limba romana, nu la Literatura. Atunci copiii ies din scoala fara sa aiba idee de Dante, nu imi fac iluzii sa faci Shakespeare in scoala generala, dar o idee, o forma de predare macar. In Polonia se poate si are tot o limba mica