Despre starea guvernări electronice în Republica Moldova, la aproape 3 ani de la lansare.
Guvernul spune că cetățenii și firmele pot solicita astăzi prin internet peste 70 de feluri de documente eliberate de instituțiile publice, de la acte de stare civilă – la extrase din registrul bunurilor imobile. Acest sistem informatic supranumit guvernare electronică ar trebui să micșoreze cheltuielile, să elimine cozile și mita. La aproape trei ani de la introducerea lui, Diana Răileanu s-a interesat cum funcționează:
Un locuitor al satului Horodişte, raionul Călăraşi, va economisi cel puţin 50 de lei dacă va solicita pe internet perfectarea cazierului juridic. Omul nu va trebui să vină până în capitală pentru depunerea actelor, cruţându-şi astfel nervii şi timpul. Toate serviciile publice oferite pe internet sunt stocate pe pagina www.servicii.gov.md. Datele Centrului de Guvernare Electronică arată că din mai 2012, de când a fost lansată, pagina a înregistrat peste 177 mii de accesări. Cel mai des cetăţenii solicită pe internet perfectarea cazierului judiciar, act necesar mai ales pentru dosarele de obţinere a cetăţeniei unui alt stat. Comandarea actelor la distanţă, explică Stela Mocan, directoarea Centrului de Guvernare Electronică, a redus cozile lungi de la ghişeele funcţionarilor şi barierele birocratice care nemulţumesc cetăţenii:
Stela Mocan x Stela Mocan „Noi vă dăm un singur exemplu: aplicarea on-line pentru e-cazier. Din câte ne spuneau colegii noştri, zilnic, în faţa biroului Ministerului de Interne, unde se depun dosarele pentru acest certificat, erau în jur de o mie de cetăţeni. Dacă e să calculăm că acum, practic, nu mai există rânduri în faţa oficiului şi oamenii nu trebuie să mai interacţioneze cu funcţionarul public, avem un exemplu foarte elocvent că da, tehnologiile, da, calculatorul, nu ia mită. Cu cât mai multe servicii