Una dintre marile probleme ale farmaciilor este imposibilitatea de a se aproviziona cu anumite medicamente, pacientul fiind nevoit să se plimbe cu rețeta cu riscul să nu-și poată elibera leacurile de la o singură farmacie. O colaborare constantă între actorii din sistem s-ar putea rezolva prin respectarea obligației de serviciu public, un element recunoscut prin lege, dar care este doar o mențiune în Legea Sănătății, fără să stabilească clar rolul fiecăruia, susține Cristina Munteanu, director executiv al Asociației Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR).
Ce înseamnă de fapt obligația de serviciu public? ”Presupune ca lanțul de distribuție să asigure permanent gama adecvată de medicamente, să răspundă necesităților din spațiul geografic determinat. Dacă este distribuitor național trebuie să distribuie la nivel național această medicație, să livreze pe tot spațiul pe care îl deservește și, de asemenea, să livreze cantitățile solicitate în cel mai scurt timp”, a explicat Cristina Munteanu, în cadrul unei prezentări făcute jurnaliștilor la ”Școala de Vară pentru jurnaliști-Master în presa farmaceutică”, la Sighișoara, eveniment organizat de Colegiul Farmaciștilor România.
Impas cu rețeta la farmacie
Printre problemele ridicate a fost existența unor relații de exclusivitate privind distribuția medicamentelor deficitare prin anumite lanțuri de distribuție sau printr-un distribuitor exclusiv, realizându-se disfuncționalități, sau distribuindu-se direct în unele farmacii favorizate, limitând accesul pacientului la medicamente și instituind un monopol pe piață.
”Putem să eliberăm din rețetă partea care o avem. Medicamentul care lipsește poate fi luat din altă farmacie. Dar se ridică câteva probleme: medicamentul care lipsește la mine s-ar putea să lipsească în multe farmacii și de obicei așa se întâmplă, ori pierdem