Spectacolul-concert de muzică renascentistă, susţinut vineri seară, care poartă numele faimoasei familii de origine spaniolă, Borja, este un proiect pe care celebrul Jordi Savall l-a finalizat în 2010.
Cronică realizată de Corina Bura
A fost imortalizat pe trei CD-uri şi are în total circa 218 minute. Ca şi pentru celelalte idei pe care le-a concretizat în minunate înregistrări – alături de ansamblurile înfiinţate de-a lungul timpului, care intră într-o complementaritate perfectă (Hespèrion XXI, formaţie instrumentală specializată în muzică medievală şi renascentistă, cu instrumentele aferente: violă, vielă, oud etc., La Capella Reial de Catalunya, dedicată vocilor, şi Le Concert des Nations, cu instrumente clasice pentru muzica secolelor XVII şi XVIII) –, acurateţea istorică şi muzica epocii s-au întâlnit pentru o frumoasă şi adânc impresionantă interpretare.
Din marea desfăşurare a albumului menţionat, au fost selectate 30 de episoade (totalul fiind de 64) care reflectă aspectele unei epoci, despre care s-a cunoscut cel mai bine latura de senzaţie – datorită unor romane de capă şi spadă, piese de teatru (Hugo), opere (Donizetti) sau a unor seriale de televiziune mai noi sau mai vechi.
Interferenţele a trei religii
Debarasată de bruiajele mai mult sau mai puţin tendenţioase, natura încărcată de luminozitate a muzicii – care cuprinde cam şase secole de istorie (fiind un itinerar sonor care are începuturile în 1063, pe timpul când Valencia era ocupată de musulmani, până la canonizarea lui Francisc Borgia, strănepotul vestitului Papă, în 1671) – înglobează o mare varietate de teme din folclorul arab-andaluz (Mowachah Billadi), otoman (Taksim, Makam, Lamento maur) sefard (Oración en ladino), cântece extrase din Cançoner de Montecassino, Cancioniero Musical de Palacio (Móxica) şi compoziţii originale semn