După ce a înregistrat pierderi de 280 de milioane de euro pe durata anului trecut, raportul din prima jumătate a lui 2013 al companiei Alitalia indică pierderi de 200 de milioane de euro. Pentru a se putea finanţa, compania are nevoie în regim de urgenţă de 400 de milioane de euro. Altfel, activitatea Alitalia va înceta în mai puţin de un an, potrivit oficialilor de la Roma.
„Nu avem nicio obiecţie”, a declarat la începutul săptămânii ministrul italian al transporturilor, întrebat despre posibilitatea grupului franco-olandez Air France KLM de a prelua controlul transportatorului Alitalia, crescând ponderea participaţiilorde la 25%, cât deţine în prezent, la 50%.
La cinci ani de la salvarea de la faliment prin intevenţia unui pachet de investitori, factura italienilor devine din ce în ce mai mare: „Refuzul iniţial al ofertei Air France KLM ne-a costat 4,5 milioarde de euro. Nici Aeroflot, nici Etihad Airways nu mai sunt acum interesaţi de Alitalia”, scria pe blogul personal economistul Pietro Ichino, citat de Les Echos.
Preşedintele Air France, Alexandre de Juniac, declara că „nevoile financiare ale Alitalia nu sunt colosale şi sunt la îndemnâna Air France, chiar dacă nu este cel mai bun moment posibil”. 150 de milioane de euro sunt necesare pentru a prelua controlul companiei, în condiţiile în care băncile îşi asumă să finanţeze deficitul de 200 de milioane de euro al italienilor. Italia reprezintă a treia piaţă ca importanţă în Europa pentru Air France KLM, iar achiziţia Alitalia ar putea genera un trafic suplimentar de 50-100 de milioane de pasageri anual. Air France se află într-un amplu proces de reorganizare, ca urmare a pierderilor record înregistrate începând cu anul 2009. Zborurile pe distanţe scurte şi medii sunt cele care au generat numai în 2011 pierderi cumulate de 700 de milioane de euro. Nici măcar zborurile de lung-curier