Proiectul noului Cod Rutier va fi dezbătut astăzi în ședința de Guvern. Şoferii care depăşesc viteza legală ar putea rămâne mult mai repede fără permisul de conducere.
Potrivit ultimului proiect de modificare a Codului Rutier, permisul poate fi suspendat chiar şi pentru șase luni, dacă viteza legală este depăşită cu 60 de kilometri pe oră. În paralel însă, acelaşi document prevede sancţiuni maxime de 4.000 de lei, adică la jumătate faţă de cele în vigoare.
De la trăsură la maşină, de la brevet la permis, legea circulaţiei pe drumurile publice se modifică în mod constant de peste 150 de ani.
Și în urmă cu 154 de ani, autorităţile erau preocupate de circulaţia pe drumurile publice. Cum maşinile nu existau, au fost elaborate câteva reguli de bun simţ pentru cei cu trăsura.
Permise de conducere nu existau, dar te numeai birjar numai după ce împlineai 21 de ani. Pe străzile Capitalei nu se circula oricum, era musai ca notabilii să-ţi dea aprobare scrisă.
Se punea preţ şi pe ţinută. Cel care ţinea hăţurile avea uniformă obligatorie: şapcă cu două trese, palton lung, peste genunchi şi neapărat cu două rânduri de nasturi galbeni.
Primul Cod Rutier, 1859
- Conducătorii n-au voie a fuma când sunt în mers cu muşterii
- Birjarii prinşi pe capră beţi, se vor aresta
- Trăsurile să fie curate şi de buna stare, iar hrana cailor să fie: fân, ovăz şi orz, căci orice trăsură cu cai în stare de slăbire se va opri d-a mai circula.
- Toate trăsurile vor avea, noaptea, felinare aprinse
După anii 1900, au apărut maşinile. Pentru că în România erau aproape 140, în 1907 a fost elaborat „Regulamentul pentru circulaţiunea autovehiculelor”. Şoferul avea nevoie de brevet. Îl obţinea după ce îi demonstra poliţistului că poate să meargă cu viteză pe un traseu indicat, să frâneze şi să evite un sac de fân aruncat