de Viorel ANDRIESCU
27 septembrie 2013 00:11
21 vizualizari
A-A+ Expertiza contabilă este o activitate desfăşurată de către persoane autorizate prin lege, de reconstituire a realităţii unor operaţiuni de natură economică, financiară sau fiscală, pe baza cercetării documentelor, datelor şi informaţiilor din contabilitate. Potrivit normelor profesionale emise de către Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), respectiv "Standardul profesional 35", expertiza contabilă constituie mijloc de probă utilizat în rezolvarea unor cauze care necesită cunoştinţe de strictă specialitate, iar specialistul are calitatea de expert contabil. În aceste cazuri, expertul contabil, folosindu-se de cunoştinţele dobândite şi de raţionamentele sale profesionale, trebuie să contribuie la lămurirea unor probleme economice complexe, din dosarele aflate pe rolul instanţelor de judecată.
Directorul executiv al Filialei Sibiu a CECCAR, Raymonda Hagiu, ne preciza, în context, că: "Pentru realizarea unor lucrări de expertiză contabilă, complexe şi concrete, expertul contabil trebuie să acorde o atenţie deosebită atât în ceea ce priveşte dobândirea şi menţinerea unui nivel ridicat de cunoştinţe de specialitate, cât şi în alegerea specialităţii pentru care optează să efectueze expertiza contabilă. În toate cazurile, ne sublinia Hagiu, chiar dacă expertul deţine suficiente cunoştinţe în domeniul în care este numit să efectueze expertiza, el trebuie să facă o documentare specifică pentru dosarul analizat, să identifice cauzele care au determinat litigiul, să extragă legislaţia aplicabilă perioadei în care s-au derulat evenimentele expertizate şi să sintetizeze elementele importante care îi sunt necesare pentru formularea răspunsurilor la cerinţele solicitate de către instanţa de judecată.
Accederea în lista experţilor contabili judicia