● Deşi cei mai mulţi dintre ei nu au studii juridice
Atribuţiile secretarilor de primărie ar putea fi extinse în urma acordului semnat recent între Ministerul Dezvoltării şi Asociaţia Comunelor din România. Singurul impediment rămâne, ca şi până acum, lipsa studiilor de specialitate.
Locuitorii multor comune din judeţul Buzău ar putea să îşi rezolve problemele legate de actele notariale chiar la sediul primăriei de care aparţin. Asta, pentru că sunt şanse destul de mari ca atribuţiile secretarilor de primărie să fie extinse. Cu toate că şi la ora actuală, secretarii consiliilor locale ale comunelor în care nu există notari au dreptul să legalizeze copii după înscrisuri, atribuţiile lor notariale ar putea fi extinse.
În acest sens a fost semnat deja un acord de parteneriat între Ministerul Dezvoltării şi Asociaţia Comunelor din România care prevede modificarea mai multor acte normative, precum noua lege a retrocedărilor, legea educaţiei sau legea administraţiei publice locale. Din câte se pare, în ceea ce priveşte legea administraţiei publice locale, se va avea în vedere, printre altele, creşterea rolului secretarului comunei în ceea ce priveşte actele notariale. În acest fel, secretarii de primărie vor prelua din atribuţiile notarilor şi vor putea întocmi anumite acte şi proceduri notariale la nivelul comunei. Situaţia nu este nouă şi a fost solicitată chiar de către primarii de comune care au cerut un act normativ care să dea secretarilor competenţe notariale în sensul să poată legaliza, de exemplu, schimbul de terenuri între cetăţeni. Argumentul adus de autorităţi este cel al taxelor notariale destul de piperate.
„Pentru unii, taxele care se plătesc la notar sunt foarte mari. Ştiu că a mai fost în România această situaţie, în care secretarul avea această competenţă. Nu este un subiect uşor, dar susţin această idee”, a declarat ministrul De