Parlamentul European adoptă o decizie care satisface transportatorii şi benzinarii, dar lovește fabricile de biocombustibili și are efect de bumerang asupra fermierilor
Parlamentul European a adoptat, pe 11 septembrie a.c., o propunere legislativă care solicită limitarea utilizării biocombustibililor tradiţionali şi tranziţia rapidă spre noi biocombustibili generaţi din alte surse, cum ar fi algele marine şi unele deşeuri.
Conform legislaţiei prezente, statele membre trebuie să se asigure că energia regenerabilă reprezintă cel puţin 10% din consumul de energie din sectorul transporturilor, până în 2020. În textul adoptat, se menţionează că biocombustibilii de primă generaţie, respectiv cei proveniţi din recolte agricole, nu trebuie să depăşească 6% din consumul final de energie din sectorul transporturilor, până în 2020, spre deosebire de ţinta de 10% din legislaţia existentă.
Dacă transportatorii privesc cu oarecare scepticism această decizie a UE, dorindu-și ca limita utilizării biocombustibililor să fie și mai mult coborâtă, fermierii militează pentru ridicarea acestei limite. În conformitate cu legislația existentă, au fost demarate investiții pentru majorarea capacităților de producție atât la nivelul producătorilor de biocombustibili, cât și la nivelul cultivatorilor de plante agricole. Așa cum declară Bogdan Iliescu, trader de biodiesel, foarte multe fabrici producătoare de biodiesel vor da faliment deoarece majoritatea și-au făcut planurile de investiții care prevăd creşterea capacităților de producție de la 50.000 la 200.000 de tone, iar pe noua legislație vor funcționa la sub 30% din capacitate.
La ora actuală, piața de biodiesel din România este de 250.000 de tone pe an, din care 100.000 de tone sunt produse la Slobozia de Diester, unul din cei mai mari traderi francezi de cereale, 20.000 de tone la Lehl