Mulţi vrânceni din Italia sau Spania se întorc acasă şi îşi înscriu copiii în şcolile din judeţ. Pentru mulţi elevi, procesul adaptării este greu şi comunică mai corect în limba ţării unde au crescut decât în limba română. Anul acesta a crescut numărul elevilor care s-au întors acasă în raport cu cei care au plecat să studieze în Italia sau Spania. Până când vor fi introduce programe concrete pentru sprijinirea acestor copii, întreaga responsabilitate cade pe umerii profesorilor şi ai psihologilor.
Criza financiară face ca tot mai multe familii de vrânceni plecate la muncă în străinătate, să se întoarcă acasă şi să îşi înscrie copiii pentru continuarea studiilor în şcolile din judeţ, însă de multe ori aceştia întâmpină mari dificultăţi de adaptare şi comunicare.
Datele statistice oferite de Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea arată că numai pentru anul şcolar 2013 – 2014 au fost înscrişi în şcolile din judeţ 142 de elevi, cei mai mulţi de gimnaziu. De cealaltă parte, doar 52 de elevi au părăsit şcolile din judeţ pentru a-şi continua studiile în Spania sau Italia. Foarte mulţi dintre copiii care se reîntorc în Vrancea, după o perioadă mai lungă sau mai scurtă de şedere în Italia sau Spania, întâmpină mari deficienţe în a se acomoda şi în a vorbi limba maternă.
Potrivit psihologilor, în şcolile din judeţ ajung copii de clasele a IV-a sau a V-a care nu ştiu să se exprime în limba română sau care au un vocabular limitat şi le este greu să se exprime. Pentru toţi aceşti copii este nevoie de o atenţie sporită din partea cadrelor didactice pentru că în caz contrar există riscul ca ei să nu se poată adapta şi chiar să nu îşi mai poată continua studiile. ,,Sunt copii care s-au reîntors în sistem şi au tulburări de limbaj şi pronunţie, nu au vocabularul format sau nu au suficiente cuvinte în vocabular. Luna aceasta, c