Strategia Naţională de Export 2014 - 2020, care e postată pe site-ul ministerului, a fost lansată astfel în dezbatere publică, urmând ca documentul rezultat în urma consultărilor să fie prezentat Guvernului spre aprobare.
"Ne vom baza nu pe creşterea cantitativă a exporturilor, ci pe o creştere calitativă. Vrem, de asemenea, orientarea unei părţi a exporturilor către ţări terţe", a precizat ministrul Economiei.
Potrivit acestuia, deficitul comercial al României la finele lui 2013 nu va urca la 4% din PIB, în condiţiile în care, în primele şapte luni, valoarea indicatorului a fost de 3,13 miliarde de euro, mai redusă cu 2,23 miliarde de euro faţă de cea înregistrată în aceeaşi perioadă a anului trecut. "Este o performanţă, care arată că nivelul de competitivitate a exporturilor româneşti a crescut. De asemenea, pentru prima dată, la jumătatea acestui an, contul curent a înregistrat un excedent", a spus Varujan Vosganian. În primele şapte luni ale anului, exporturile au ajuns la 28,19 miliarde de euro, în creştere cu 7,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, iar importurile au fost de 31,32 miliarde de euro, în scădere cu 0,7%.
"Mai există două vulnerabilităţi: capacitatea redusă de absorbţie a pieţei interne, din cauza veniturilor scăzute ale populaţiei, şi nivelul redus de investiţii directe. Deci, consumul şi investiţiile trebuie să fie o prioritate în perioada următoare", susţine ministrul Vosganian.
Ţările în care exporturile României au crescut cel mai mult sunt Mexic (118%), Libia (154,4%), Indonezia (159,2%), Thailanda (105,4%). Principalele pieţe de destinaţie ale mărfurilor româneşti sunt Germania, Italia, Franţa şi Turcia. Cele mai exportate produse româneşti sunt autoturismele (7,2% din totalul exporturilor, în creştere cu 57% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut), componente auto (tot 7,2% din total exporturi), fibre, cabl